بیماری-کولرا- به-صورت-قطعی-در-کشور-تایید-نشده-است

مسوولان وزارت صحت عامه جان باختن چندین نفر در ولایت‌های هلمند و زابل در اثر کولرا را رد کرده و می‌گویند؛ هرچند در جان باختگان نشانه‌های از بیماری (ویبریو کولرا) دیده می‌شود اما؛ به صورت قطعی تا کنون این بیماری در کشور تایید نشده است.

به گزارش افغان نیوز؛ شرافت زمان عمار، سخنگوی وزارت صحت عامه کشور در گفتگو با آژانس افغان نیوز شیوع بیماری کولرا در چندین ولایت از جمله هلمند و زابل را رد کرده و می‌گوید که این افراد در اثر اسهال و استفراق شدید جان باخته اند.

این درحالی‌ست که اخیرا در ولایت های هلمند و زابل بیش از 20 نفر در اثر بیماری مشکوک به کولرا جان باخته‌اند.

آقای شرافت می‌افزاید که تیم تخنیکی وزارت صحت عامه در چندین ولایت در حال بررسی این بیماری است و در صورت که معلومات این وزارت تکمیل شود با رسانه‌ها شریک خواهد شد. او افزود که در ولایت‌های زابل و هلمند چندین نفر در اثر اسهالات شدید جان باخته اند.

سخنگوی وزارت صحت عامه در ادامه گفت که بیماری کولرا تا هنوز در کشور ثبت نشده است.

او تایید کرد که تا اکنون ۱۸ تن در اثر این بیماری جان باخته و نزدیک به ۱۰۰ تن دیگر در چندین ولایت از جمله  زابل و دایکندی مبتلا گردیده اند که ۴ تن آنان تحت مراقبت هستند و متباقی صحت یاب شده‌اند.

شرافت از شهروندان کشور می‌خواهد که در هوای گرم در خانه بمانند و از آب‌های آلوده استفاده نکنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

او به افغان نیوز گفت: در صورت شناسایی نوعیت این بیماری، وزارت صحت عامه اقدامات لازم را برای مهار آن روی دست خواهد گرفت.

 سخنگوی وزارت صحت عامه تاکید می‌کند که در صورت ثبت این بیماری در کشور، رهبری وزارت صحت عامه با سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی این بیماری را در جریان خواهد گذاشت.

گفته می‌شود که این بیماری برخی از علایم ویروس (ویبریو کولرا) را دارد. فرد مبتلا به این ویروس دچار اسهال و استفراغ شدید می‌شود و عامل اصلی شیوع آن آب‌های نوشیدنی آلوده دانسته می‌شود.

 

آژانس افغان نیوز-مهدی انصاری

 بیماری کولرا  به صورت قطعی در کشور تایید نشده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد